Grattis! Ditt område är utbyggt och du kan redan idag beställa anslutning till det öppna stadsnätet. Gör din anmälan direkt med hjälp av mobilt BankID!
Ditt område är redan utbyggt!
Grattis! Ditt område är utbyggt och du kan redan idag beställa anslutning till det öppna stadsnätet. Gör din anmälan direkt med hjälp av mobilt BankID!
Burlövs Öppna Stadsnät är ett öppet fibernät med hög kapacitet. Att nätet är öppet innebär att alla som vill leverera tjänster i nätet kan göra det på lika villkor. Här har du möjlighet att välja bland olika tjänsteleverantörer i ett brett utbud av digitala nöjes- och nyttotjänster inom till exempel internet, telefoni och TV.
På tjänsteportalen kan du se vilka tjänsteleverantörer som finns i vårt nät samt jämföra priser och tjänster.
Skicka in din beställning redan idag så kommer din fastighet att anslutas vid nästa installationstillfälle!
Det går fortfarande att beställa fiber i ditt område. Nästa omgång förtätningar genomförs under våren 2021. Beställ nu och få fiber under våren!
Nästa leveransdatum i ditt område
Det går fortfarande att beställa fiber i ditt område. Nästa omgång förtätningar genomförs under våren 2021. Beställ nu och få fiber under våren!
Vi genomför periodvis förtätningskampanjer där vi erbjuder villaägare i redan utbyggda områden anslutning av deras fastighet. Nu planerar vi en sådan förtätning i ditt område. Gör din beställning innan sista beställningsdatum så ansluter vi dig under våren 2021.
Vill du göra det riktigt enkelt för dig, kan du signera avtalet digitalt genom att använda ditt mobila BankID. Då får du en bekräftelse direkt via e-post. Annars finns beställningsblankett och villkor att ladda ner.
Sista beställningsdatum: 31 januari 2021
Våra entreprenörer
Huvudentreprenören för utbyggnaden av stadsnätet i ditt område är Eltel. De har en underentreprenör, ISCAB, som utför grävarbetena både för områdesnätet och på de enskilda tomterna. Projekteringen och själva installationen står Eltel för. Asfalteringen utförs av NCC, som kommunen har ramavtal med.
Extratjänster
Vill du ha hjälp med extra kabeldragning? Kanske behöver du ...
Våra entreprenörer
Huvudentreprenören för utbyggnaden av stadsnätet i ditt område är Eltel. De har en underentreprenör, ISCAB, som utför grävarbetena både för områdesnätet och på de enskilda tomterna. Projekteringen och själva installationen står Eltel för. Asfalteringen utförs av NCC, som kommunen har ramavtal med.
Extratjänster
Vill du ha hjälp med extra kabeldragning? Kanske behöver du göra hål i väggen för att kunna dra kabel från tjänstefördelaren till ett annat rum där du vill ha din router? Eltel erbjuder flera extratjänster som du kan beställa i samband med installationen av din fiber. Se Prislista extratjänster under Dokument för exempel eller kontakta Eltel för en offert.
Kundtjänst
Behöver du komma i kontakt med Eltels kundtjänst går det att ringa dem på 010-451 06 59.
Hur beställer jag och vad kostar det?
Vi tar löpande emot beställningar i samtliga områden. Beställningen är bindande i två år, därefter upphör den att gälla om den inte förnyas.
Hur beställer jag och vad kostar det?
Vi tar löpande emot beställningar i samtliga områden. Beställningen är bindande i två år, därefter upphör den att gälla om den inte förnyas.
Så beställer du
Eftersom din villa ligger i ett av de beslutade utbyggnadsområdena kan du göra din beställning direkt på webben med hjälp av mobilt BankID. Har du inget BankID går det bra att skriva ut en beställningsblankett som du fyller i och skickar in till oss.
Under tidplanen för ditt område kan du se om vi har satt något brytdatum för när vi senast behöver ha in din beställning. Detta måste vi sätta för att kunna hantera teknik och administration. Vi kommer löpande att ha uppsamlingstillfällen för de som beställer efter sista beställningsdatum.
Vad kostar en anslutning?
Anslutningsavgiften för en villa till Burlövs Öppna Stadsnät är 25 000 kr (inkl. moms). Avgiften är en engångskostnad och faktureras efter avslutad installation. I priset ingår anslutning av din fastighet inklusive installation av tjänstefördelare. Det är med andra ord en komplett lösning med allt du behöver för att aktivera de tjänster du vill ha via tjänsteportalen.
Det går naturligtvis även att beställa anslutningen av fastigheten utan att därefter beställa några tjänster. Många ser idag anslutningen som en investering för framtiden som ökar fastighetens värde. Det finns alltså inget köptvång efter avslutad installation av fastigheten.
Måste jag ansluta mig direkt?
I redan utbyggda områden kommer vi att genomföra förtätningar där vi efteransluter fastigheter. På din områdessida kan du se när nästa förtätningsomgång kommer att genomföras.
Hur går installationen till?
Från projekteringsmöte till fungerande fiber - vår entreprenör tar dig igenom installationen steg för steg.
Hur går installationen till?
Från projekteringsmöte till fungerande fiber - vår entreprenör tar dig igenom installationen steg för steg.
Projekteringsmötet
Efter det att din beställning kommit in till oss kontaktar entreprenören dig för att boka in ett så kallat projekteringsmöte. Hur snart du blir uppringd beror på om ditt område redan är utbyggt eller ej samt när sista beställningsdatum för den pågående kampanjen är.
Under projekteringsmötet går ni gemensamt igenom planerade arbeten på tomtmarken samt inne i fastigheten. Projektören visar var fibern ska gå genom tomten och in i fastigheten och ni kommer överens om var medieomvandlaren ska sättas upp invändigt. Planerna som du har godkänt används sedan som underlag vid de fortsatta arbetena.
Tomtschakten
Nästa steg är att entreprenören gräver ner rör, så kallad kanalisation, på din tomt. I regel är det bara en smal ränna som krävs för att man ska få ner kanalisationen, som läggs på cirka trettio centimeters djup.
I anslutningsavgiften ingår grovåterställning av tomtmark. Detta innebär att toppskiktet inte återställs. I praktiken betyder detta att exempelvis gräsfrön, stenläggning eller plattor inte kommer att återställas. Detta åligger istället fastighetsägaren. Vi försöker i möjligaste mån att undvika schakt i plattor och hårdgjorda ytor, men ibland finns det inga andra alternativ.
Installationen
Det sista steget är själva installationen. Du blir återigen uppringd för att boka in en tid när en installationstekniker ska komma hem till dig. Teknikern installerar medieomvandlaren på den plats som beslutades under projekteringsmötet och kontrollerar att allting fungerar som det ska.
För att få in fibern i huset måste man ta hål i husväggen. Detta sker alltid ovan mark. Ett fiberuttag monteras direkt innanför håltagningen in till fastigheten. Från uttaget förläggs en anslutningskabel fram till medieomvandlaren. Därifrån kan du sedan koppla in exempelvis en router för att få trådlöst bredband eller annan aktiv utrustning. Om du kopplar in en dator kommer du direkt till tjänsteportalen där du kan beställa till exempel bredband, telefoni och tv-abonnemang.
Problem med söktråd kräver nya åtgärder
Inför slutbesiktningen i område 7 - Burlövs egnahem har det upptäckts misstänkta avbrott på söktråden. Iscab kommer därför att på nytt utföra arbete i området för att åtgärda felet. Åtgärderna inleds under torsdag den 24 maj. Arbetet ska inte leda till några avbrott eller störningar i fibertjänsterna.
Problem med söktråd kräver nya åtgärder
Inför slutbesiktningen i område 7 - Burlövs egnahem har det upptäckts misstänkta avbrott på söktråden. Iscab kommer därför att på nytt utföra arbete i området för att åtgärda felet. Åtgärderna inleds under torsdag den 24 maj. Arbetet ska inte leda till några avbrott eller störningar i fibertjänsterna.
Eltel och deras underentreprenör Iscab har under 2017 och början av 2018 byggt ut stadsnätet och installerat fiber till kunder i Burlövs egnahem. Inför slutbesiktningen har bland annat fiberskåp kontrollerats och den nedlagda fibern mätts in. Det har då visat sig att det finns avbrott på ett flertal ställen på söktråden som används för att lokalisera fibern. Burlövs kommun har därför begärt att entreprenören åtgärdar detta snarast möjligt.
Detta innebär att Iscab med start den 24 maj på nytt kommer att utföra arbete i området. De kommer att behöva ta upp en del av den nylagda asfalten för att kunna komma ner och se varför söktråden inte fungerar. Det kan till exempel bero på att tråden har gått av eller att det är glapp i en skarv. Detta måste åtgärdas för att man i framtiden ska kunna söka fram exakt var fibern finns, till exempel inför kommande grävarbeten i området.
Det går i dagsläget inte att säga exakt hur mycket som måste grävas upp eller hur lång tid det kommer att ta. Entreprenören kommer självfallet att göra sitt yttersta för att minimera åtgärderna så att gatorna i Burlövs egnahem så snart som möjligt ska vara återställda och fina igen.
Vi på Burlövs Öppna Stadsnät beklagar olägenheten. Det är viktigt för oss att nätet byggs på korrekt och hållbart sätt och vi anser därför att det är viktigt att fel som detta åtgärdas så snart som möjligt. Åtgärderna ska inte leda till några avbrott eller störningar i tjänsterna för våra fiberkunder. Skulle du uppleva några problem gäller som vanligt att du gör felanmälan till din tjänsteleverantör.
Blev du nöjd?
Undrar du varför entreprenören har bett dig skriva under en nöjdhetsförklaring? Det är vi som begär det som en del av dokumentationen av deras arbete.
Blev du nöjd?
Undrar du varför entreprenören har bett dig skriva under en nöjdhetsförklaring? Det är vi som begär det som en del av dokumentationen av deras arbete.
Du som har fått installerat fiber de senaste månaderna har kanske också fått en blankett från entreprenören där de ber dig att skriftligen intyga att du är nöjd med deras arbete. En del har undrat varför de blir ombedda att skriva under på detta. Förklaringen är att vi, Burlövs Öppna Stadsnät, kräver att entreprenören lämnar in sådana nöjdhetsförklaringar som en del av dokumentationen av deras arbete.
Du som kund bör titta efter innan du skriver under: Har de gått in i huset och monterat medieomvandlaren där ni har kommit överens om? Har de gjort arbetet utan att skada din egendom? Fungerar anslutningen; lyser två gröna och en orange lampa och kan du komma ut på tjänsteportalen när du kopplar in en dator till medieomvandlaren?
Om du inte är nöjd med arbetet är det viktigt att du berättar det så snart som mjöligt så att entreprenören får en chans att rätta till eventuella fel. Och är du nöjd är vi förstås tacksamma om du skriver under nöjdhetsförklaringen så att vi vet att entreprenören har gjort ett bra jobb.
Har du ytterligare frågor kring varför vi behöver nöjdhetsförklaringar är du välkommen att kontakta oss via kommunens Medborgarservice: 040-625 60 00
Vi vill bli bättre!
I dagarna skickar vi ut en kundundersökning för att höra hur våra kunder har upplevt processen med att få fiber. De svar vi får in kommer vi att använda för att göra ytterligare förbättringar i vårt arbete och som återkoppling till våra samarbetspartners.
Vi vill bli bättre!
I dagarna skickar vi ut en kundundersökning för att höra hur våra kunder har upplevt processen med att få fiber. De svar vi får in kommer vi att använda för att göra ytterligare förbättringar i vårt arbete och som återkoppling till våra samarbetspartners.
Undersökningen är en del i vårt löpande arbete med att göra Burlövs Öppna Stadsnät ännu bättre. Vi vill att det ska vara så enkelt och smidigt som möjligt för dig som kund att få fiber. Därför är det viktigt att vi får veta både vad som har fungerat bra och vad vi kan göra bättre.
- Ofta hör kunder av sig om något har blivit fel eller inte har levt upp till deras förväntningar, men det är sällan någon hör av sig för att berätta när vi har gjort något riktigt bra. Dessutom kan det finnas områden där vi kan höja kvaliteten och servicen till kunden även om det kanske inte är något vi direkt har fått klagomål på, säger Kristina Jeppsson, kommunikatör för stadsnätet.
Kundundersökningen har skickats ut till de kunder som har fått installerat fiber och som har angett en giltig e-postadress i samband med beställningen. Anledningen är att undersökningen skickas via e-post eftersom kostnaden för utskick via posten eller intervjuer per telefon skulle bli orimligt hög.
- Det är förstås synd att vi inte når alla våra kunder, men det är ändå de allra flesta som har uppgett en e-postadress. Skulle det vara någon som känner att de vill besvara undersökningen, men som inte har lämnat någon giltig adress, kan de självfallet höra av sig till oss. Får vi bara en e-postadress så kan vi skicka ut undersökningen till dem i efterhand, säger Kristina Jeppsson.
Om du har fått fiber och vill få undersökningen skickad till dig kan du höra av dig till oss på eller 040-625 60 00.
Träffa oss...igen
Har du frågor om fiber och bredband? Undrar du hur utbyggnaden av stadsnätet går? Har du inte haft möjlighet att komma på något av våra informationsmöten och vill få en ny chans att prata direkt med oss? Kom och träffa oss och ställ dina frågor kring stadsnätet!
Träffa oss...igen
Har du frågor om fiber och bredband? Undrar du hur utbyggnaden av stadsnätet går? Har du inte haft möjlighet att komma på något av våra informationsmöten och vill få en ny chans att prata direkt med oss? Kom och träffa oss och ställ dina frågor kring stadsnätet!
Under januari-februari kommer vi återigen att finnas på plats så att du kan komma och träffa oss på dagtid för att ställa frågor kring stadsnätet.
Torsdag den 11 januari, kl. 13.00-15.00 på biblioteket i Arlöv Måndag den 22 januari, kl. 15.00-17.00 på biblioteket i Åkarp Onsdag den 7 februari, kl. 14.00-15.30 på Mötesplatsen i Arlöv
Det går självfallet också att kontakta oss med dina frågor via vårt kontaktformulär, e-post eller telefon 040-625 60 00.
Råd om fiber
Tycker du att det känns krångligt med fiber? Är du inte säker på vad du ska tänka på innan du bestämmer dig för att ansluta ditt hem? Eller vilket nät du ska välja? Nu finns det oberoende hjälp att få hos Telekområdgivarna!
Råd om fiber
Tycker du att det känns krångligt med fiber? Är du inte säker på vad du ska tänka på innan du bestämmer dig för att ansluta ditt hem? Eller vilket nät du ska välja? Nu finns det oberoende hjälp att få hos Telekområdgivarna!
Ibland får vi på Burlövs kommun frågor om vad vi tycker eller vilken sorts abonnemang du som kund ska teckna. Frågor som vi oftast inte kan svara på eftersom vi inte får gynna något av våra leverantörer. Det är också svårt för oss att ge råd om huruvida du ska välja att ansluta din fastighet till stadsnätet eller till någon annan operatörs fibernät. Vi vet ju varför fiber är bra, men kan inte uttala oss om erbjudanden som du kan ha fått från någon annan.
Därför är vi glada att Telekområdgivarna nu också kan ge dig som konsument råd om fiber. Telekområdgivarna är en icke vinstdrivande organisation som ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband - och nu även fiberanslutning. De tar emot frågor från konsumenter som har fått ett erbjudande om att få en fiberanslutning till fastigheten och ger råd om vad som är bra att tänka på inför ett eventuellt avtal om fiberanslutning.
Felaktig information om lampor på medieomvandlaren
Vi har upptäckt ett fel i den information som gått ut till en del av våra kunder i område 7 i samband med installationen. De lampor som ska lysa på medieomvandlaren när den är korrekt inkopplad och ansluten till nätet är två gröna samt en orange.
Felaktig information om lampor på medieomvandlaren
Vi har upptäckt ett fel i den information som gått ut till en del av våra kunder i område 7 i samband med installationen. De lampor som ska lysa på medieomvandlaren när den är korrekt inkopplad och ansluten till nätet är två gröna samt en orange.
I samband med installationen av en del av våra kunder i område 7 delade Eltel ut ett informationsblad. Anledningen var att de på grund av ett tekniskt problem tvingades installera några kunder utan att ha fungerande fiberanslutning.
I informationsbladet stod det felaktigt att det när fiberanslutningen fungerar ska lysa tre gröna lampor. Detta stämmer inte. Istället är det två gröna samt en orange lampa som ska lysa.
Eltel och Burlövs Öppna Stadsnät beklagar felet och hoppas att alla våra inkopplade kunder nu kan börja använda sina fiberanslutningar.
Träffa oss...
Har du frågor om fiber och bredband? Undrar du hur utbyggnaden av stadsnätet går? Har du inte haft möjlighet att komma på något av våra informationsmöten och vill få en ny chans att prata direkt med oss? Kom och träffa oss och ställ dina frågor kring stadsnätet!
Träffa oss...
Har du frågor om fiber och bredband? Undrar du hur utbyggnaden av stadsnätet går? Har du inte haft möjlighet att komma på något av våra informationsmöten och vill få en ny chans att prata direkt med oss? Kom och träffa oss och ställ dina frågor kring stadsnätet!
Vid följande fyra tillfällen under november-december kan du komma och träffa oss på dagtid för att ställa frågor kring stadsnätet:
Måndag 30 oktober, kl. 15.00-17.00 på biblioteket i Åkarp Tisdag 21 november, kl. 13.00-15.00 på biblioteket i Arlöv Torsdag 7 december, kl. 14.00-16.00 på Mötesplatsen i Arlöv Måndag 11 december, kl. 15.00-17.00 på biblioteket i Åkarp
Det går självfallet också att kontakta oss med dina frågor via vårt kontaktformulär, e-post eller telefon 040-625 60 00.
Ändrat datum för aktivering
Datumet för aktiveringen av fibernätet i område 7 har på grund av ett tekniskt problem skjutits fram till tisdag den 24 oktober.
De kunder som under de senaste veckorna fått installerat en medieomvandlare i sin fastighet fick från början veta att fibern skulle aktiveras fredagen den 13 oktober. På grund av ett tekniskt problem meddelar Eltel att man har tvingats skjuta fram detta datum. Fibern kommer istället att aktiveras på tisdag nästa vecka, den 24 oktober.
Evenemang: Digitala Burlöv
Undrar du varför du ska bry dig om digitalisering när du inte ens har en dator? Eller tycker du att kommunen hamnat på efterkälken och borde digitalisera mera? Kanske saknar du digitala tjänster inom ett visst område? Eller vill du bara veta mer om vad digitalisering innebär?
Evenemang: Digitala Burlöv
Undrar du varför du ska bry dig om digitalisering när du inte ens har en dator? Eller tycker du att kommunen hamnat på efterkälken och borde digitalisera mera? Kanske saknar du digitala tjänster inom ett visst område? Eller vill du bara veta mer om vad digitalisering innebär?
Onsdag den 11 oktober bjuder Burlövs kommun in till ett evenemang om vår digitala framtid, Digitala Burlöv. Programmet inleds med att Fritz Sprung pratar om digitaliseringens mål – större nytta för fler medborgare. Därefter bjuder vi in till gruppdiskussioner om digitaliseringen i kommunens olika verksamheter, följt av exempel på hur vi redan idag arbetar med digitala verktyg inom vården och skolan. Dagen avslutas med en titt in i framtiden, med futuristen Mats Rimton som vår guide.
Digitala Burlöv är gratis och öppet för alla. Kom och lyssna på våra inspirerande talare eller delta i någon av gruppdiskussionerna. Fånga en politiker och fråga vad de har för planer för kommunen. Eller besök en av våra montrar för att lära dig mer om de digitala lösningar vi har idag.
Datum och tid: 11 oktober, kl. 13.30-18.00 Plats: Mötesplatsen, Dalbyvägen 51, Arlöv
Läs mer och anmäl dig till någon av gruppdiskussionerna på www.burlov.se/digitalaburlov
Förlåt!
På grund av oförutsedda händelser har entreprenaden i område 7 blivit försenad och vi har tvingats skjuta på tidplanen. Det innebär att installationen av fiber till de första kunderna sannolikt kommer att ske först i början på oktober.
Förlåt!
På grund av oförutsedda händelser har entreprenaden i område 7 blivit försenad och vi har tvingats skjuta på tidplanen. Det innebär att installationen av fiber till de första kunderna sannolikt kommer att ske först i början på oktober.
Som vi tidigare har informerat om var vår ambition att samtliga som beställt fiber innan den 30 april skulle ha fungerande fiber innan oktober månad. Nu har entreprenaden stött på större förseningar än vad det fanns marginaler för i tidplanen och vi tvingas därför skjuta fram installationsdatumen.
Enligt nuvarande tidplan bör det bara innebära en försening med 2-3 veckor, men vi vill ändå redan nu gå ut med information så att boende i området känner till förändringen i tidplanen i så god tid som möjligt. Vi arbetar kontinuerligt för att kunna ta in en del av förseningen och hoppas att våra kunder har överseende med att saker inte alltid går enligt plan.
Du blir uppringd
Du som har beställt fiber kommer att bli uppringd av Eltel en till två veckor innan det är dags för installationen. Ni bokar då in en tid då en tekniker kommer hem till dig och installerar fiber enligt den plan du godkände under projekteringsmötet.
Som alltid rekommenderar vi att man väntar med att säga upp befintliga abonnemang till dess att man har fått installerat fibern och vet att allt fungerar som det ska. Detta för att inte behöva stå utan bredband, tv eller telefoni ifall det skulle uppstå något problem med installationen.
Nuvarande tidplan
Schaktarbetena beräknas bli klara under vecka 36 eller början av vecka 37.
Blåsning av stamfibern beräknas kunna genomföras under vecka 37.
Blåsning av kundfiber är planerad till vecka 38 och 39.
Kundinstallationer räknar vi med att kunna genomföra under vecka 40-42.
Lundavägen snart klar
Arbetet går vidare och snart är vi klara med att lägga ner kanalisation längs Lundavägen. Under nästa vecka går grävlagen vidare in i villaområdena för att förbereda för fiber till samtliga hushåll i området.
Lundavägen snart klar
Arbetet går vidare och snart är vi klara med att lägga ner kanalisation längs Lundavägen. Under nästa vecka går grävlagen vidare in i villaområdena för att förbereda för fiber till samtliga hushåll i området.
Den senaste månaden har arbetet pågått med att lägga ner kanalisation längs med Lundavägen. Det har inneburit en del störningar för framför allt gång- och cykeltrafikanter, som dock har visat förståelse. Inom kort beräknas ISCAB blir klara med den första etappen och istället flyttar grävlagen in i villaområdena och till Dalbyvägen där kanalisation ska läggas längs med vägen ner till Burlövs egnahem.
Asfaltering dröjer
I de schaktade ytorna längs med Lundavägen läggs kallasfalt som ett tillfälligt ytlager. Detta beror dels på att NCC, som sköter asfalteringen i kommunen, har sommaruppehåll i några veckor och dels på att vi vill vänta med att asfaltera till dess att vi har blåst fibern ifall det skulle visa sig att man behöver gräva fram någon del av kanalisationen igen. Även inne villaområdena kommer det av samma anledning att dröja innan asfalten återställs. Vi hoppas att ni har överseende med detta.
Installationer i slutet av sommaren
All projektering och i stort sett samtliga tomtschakt har genomförts för den första omgången anslutningar. De första installationerna beräknas genomföras kring månadsskiftet augusti/september. Alla som gjort sin beställning innan den 30 april förväntas fortfarande kunna få fungerande fiber innan den 1 oktober.
För den som missat att beställa anslutning till stadsnätet är det inte för sent. Vi kommer regelbundet att genomföra efteranslutning av fastigheter och den första omgången med efteranslutningar kör vi så fort utbyggnaden av området är klar. Det innebär att den som anmäler sig senast den 31 augusti beräknas få fiber innan årsskiftet.
Arbetet har smugit igång
Arbetet med utbyggnaden till Burlövs egnahem har så smått börjat. Tomtprojekteringarna av de fastigheter som ska anslutas i samband med utbyggnaden är i full gång och beräknas vara klara innan midsommar. ISCAB har också börjat skära asfalt och förbereda för nedgrävningen av fibern längs med Lundavägen. Schaktstart beräknas bli i slutet av denna eller början av nästa vecka meda...
Arbetet har smugit igång
Arbetet med utbyggnaden till Burlövs egnahem har så smått börjat. Tomtprojekteringarna av de fastigheter som ska anslutas i samband med utbyggnaden är i full gång och beräknas vara klara innan midsommar. ISCAB har också börjat skära asfalt och förbereda för nedgrävningen av fibern längs med Lundavägen. Schaktstart beräknas bli i slutet av denna eller början av nästa vecka medan de första tomtschakten är planerade till veckan därpå.
Som vi berättade på förra veckans informationsmöte dröjer det ett antal veckor från det att man har fått nergrävt rör på tomten till dess att vi blåser fiber och allt är klart för installationen. De första kunderna beräknas kunna få fungerande fiber under augusti månad. Om inget oväntat inträffar siktar vi på att vara klara med utbyggnaden vecka 37, det vill säga i mitten av september.
Snart dags för start
Byggstarten närmar sig och vi har därför bjudit in till ännu ett informationsmöte. Dessutom planerar entreprenören att börja ringa runt för att boka projekteringsmöten redan under nästa vecka.
Snart dags för start
Byggstarten närmar sig och vi har därför bjudit in till ännu ett informationsmöte. Dessutom planerar entreprenören att börja ringa runt för att boka projekteringsmöten redan under nästa vecka.
Som vi har informerat om här på stadsnätsportalen, i Burlövstidningen och i utskick i brevlådan kommer vi att hålla ännu ett informationsmöte torsdagen den 8 juni. På detta möte kommer entreprenören, Eltel, samt deras underentreprenör att delta. De kommer dels att informera om sina planer för arbetet, dels att göra sitt bästa för att svara på frågor från boende.
Den som vill komma på informationsmötet anmäler sig via anmälningsformuläret senast söndag den 4 juni.
Eltel har också meddelat att de planerar att börja ringa runt till fastighetsägare för att boka in projekteringsmöten redan under vecka 22. I första omgången är det de fastighetsägare som anmält sig innan den 30 april som kommer att kontaktas eftersom deras fastigheter ska anslutas i samband med utbyggnaden.
Projekteringsmötet är det första steget på väg mot att få fiber. Under mötet går projektören noggrant igenom var fibern ska gå genom tomten och in i fastigheten samt var medieomvandlaren ska sättas upp invändigt. Den plan som man kommer överens om och som kunden godkänt används sedan som underlag vid installationen.
Planerat avbrott i nätet
Natten till tisdag den 14 mars kommer vi att genomföra en flytt av stadsnätets serverutrustning. Det innebär att samtliga tjänster i stadsnätet kommer att ligga nere.
Planerat avbrott i nätet
Natten till tisdag den 14 mars kommer vi att genomföra en flytt av stadsnätets serverutrustning. Det innebär att samtliga tjänster i stadsnätet kommer att ligga nere.
Arbetet kommer att påbörjas klockan 00.01 och vara klart senast 06.00 tisdagen den 14 mars. Under denna tid kommer bredbands-, tv- och telefonitjänster via stadsnätet att ligga nere. Anledningen till avbrottet är en nödvändigt flytt av ett serverrum.
Efter avbrottet kan du behöva starta om din utrustning. För frågor rörande dina tjänster, kontakta din tjänsteleverantör. Du hittar kontaktuppgifter till samtliga tjänsteleverantörer på tjänsteportalen.
Har du fått ett brev med fel adress?
I dagarna har vi skickat ut brev till de personer som redan har beställt anslutning till stadsnätet. På grund av en felkoppling mellan programmen blev adressetiketterna fel.
Har du fått ett brev med fel adress?
I dagarna har vi skickat ut brev till de personer som redan har beställt anslutning till stadsnätet. På grund av en felkoppling mellan programmen blev adressetiketterna fel.
Felet berodde på att programmet som vi använder för att skapa etiketterna läste av fel rad i adresslistan. Därför blev alla gatunummer fel. Tack vare duktiga och engagerade brevbärare har ändå en hel del av breven blivit levererade.
Har du fått ett brev med fel gatunummer behöver du inte oroa dig - vi har din rätta adress. Och om du hade anmält dig innan denna vecka och ännu inte har fått något brev, så beror det sannolikt på att vi har fått det i retur. Det kommer förhoppningsvis till dig inom några dagar.