Grattis! Ditt område är utbyggt och du kan redan idag beställa anslutning till det öppna stadsnätet. Gör din anmälan direkt med hjälp av mobilt BankID!
Ditt område är redan utbyggt!
Grattis! Ditt område är utbyggt och du kan redan idag beställa anslutning till det öppna stadsnätet. Gör din anmälan direkt med hjälp av mobilt BankID!
Burlövs Öppna Stadsnät är ett öppet fibernät med hög kapacitet. Att nätet är öppet innebär att alla som vill leverera tjänster i nätet kan göra det på lika villkor. Här har du möjlighet att välja bland olika tjänsteleverantörer i ett brett utbud av digitala nöjes- och nyttotjänster inom till exempel internet, telefoni och TV.
På tjänsteportalen kan du se vilka tjänsteleverantörer som finns i vårt nät samt jämföra priser och tjänster.
Skicka in din beställning redan idag så kommer din fastighet att anslutas vid nästa installationstillfälle!
Det går fortfarande att beställa fiber i ditt område. Nästa omgång förtätningar genomförs under våren 2021. Beställ nu och få fiber under våren!
Nästa leveransdatum i ditt område
Det går fortfarande att beställa fiber i ditt område. Nästa omgång förtätningar genomförs under våren 2021. Beställ nu och få fiber under våren!
Vi genomför periodvis förtätningskampanjer där vi erbjuder villaägare i redan utbyggda områden anslutning av deras fastighet. Nu planerar vi en sådan förtätning i ditt område. Gör din beställning innan sista beställningsdatum så ansluter vi dig under våren 2021.
Vill du göra det riktigt enkelt för dig, kan du signera avtalet digitalt genom att använda ditt mobila BankID. Då får du en bekräftelse direkt via e-post. Annars finns beställningsblankett och villkor att ladda ner.
Sista beställningsdatum: 31 januari 2021
Hur beställer jag och vad kostar det?
Vi tar löpande emot beställningar i samtliga områden. Beställningen är bindande i två år, därefter upphör den att gälla om den inte förnyas.
Hur beställer jag och vad kostar det?
Vi tar löpande emot beställningar i samtliga områden. Beställningen är bindande i två år, därefter upphör den att gälla om den inte förnyas.
Så beställer du
Eftersom din villa ligger i ett av de beslutade utbyggnadsområdena kan du göra din beställning direkt på webben med hjälp av mobilt BankID. Har du inget BankID går det bra att skriva ut en beställningsblankett som du fyller i och skickar in till oss.
Under tidplanen för ditt område kan du se om vi har satt något brytdatum för när vi senast behöver ha in din beställning. Detta måste vi sätta för att kunna hantera teknik och administration. Vi kommer löpande att ha uppsamlingstillfällen för de som beställer efter sista beställningsdatum.
Vad kostar en anslutning?
Anslutningsavgiften för en villa till Burlövs Öppna Stadsnät är 25 000 kr (inkl. moms). Avgiften är en engångskostnad och faktureras efter avslutad installation. I priset ingår anslutning av din fastighet inklusive installation av tjänstefördelare. Det är med andra ord en komplett lösning med allt du behöver för att aktivera de tjänster du vill ha via tjänsteportalen.
Det går naturligtvis även att beställa anslutningen av fastigheten utan att därefter beställa några tjänster. Många ser idag anslutningen som en investering för framtiden som ökar fastighetens värde. Det finns alltså inget köptvång efter avslutad installation av fastigheten.
Måste jag ansluta mig direkt?
I redan utbyggda områden kommer vi att genomföra förtätningar där vi efteransluter fastigheter. På din områdessida kan du se när nästa förtätningsomgång kommer att genomföras.
Hur går installationen till?
Från projekteringsmöte till fungerande fiber - vår entreprenör tar dig igenom installationen steg för steg.
Hur går installationen till?
Från projekteringsmöte till fungerande fiber - vår entreprenör tar dig igenom installationen steg för steg.
Projekteringsmötet
Efter det att din beställning kommit in till oss kontaktar entreprenören dig för att boka in ett så kallat projekteringsmöte. Hur snart du blir uppringd beror på om ditt område redan är utbyggt eller ej samt när sista beställningsdatum för den pågående kampanjen är.
Under projekteringsmötet går ni gemensamt igenom planerade arbeten på tomtmarken samt inne i fastigheten. Projektören visar var fibern ska gå genom tomten och in i fastigheten och ni kommer överens om var medieomvandlaren ska sättas upp invändigt. Planerna som du har godkänt används sedan som underlag vid de fortsatta arbetena.
Tomtschakten
Nästa steg är att entreprenören gräver ner rör, så kallad kanalisation, på din tomt. I regel är det bara en smal ränna som krävs för att man ska få ner kanalisationen, som läggs på cirka trettio centimeters djup.
I anslutningsavgiften ingår grovåterställning av tomtmark. Detta innebär att toppskiktet inte återställs. I praktiken betyder detta att exempelvis gräsfrön, stenläggning eller plattor inte kommer att återställas. Detta åligger istället fastighetsägaren. Vi försöker i möjligaste mån att undvika schakt i plattor och hårdgjorda ytor, men ibland finns det inga andra alternativ.
Installationen
Det sista steget är själva installationen. Du blir återigen uppringd för att boka in en tid när en installationstekniker ska komma hem till dig. Teknikern installerar medieomvandlaren på den plats som beslutades under projekteringsmötet och kontrollerar att allting fungerar som det ska.
För att få in fibern i huset måste man ta hål i husväggen. Detta sker alltid ovan mark. Ett fiberuttag monteras direkt innanför håltagningen in till fastigheten. Från uttaget förläggs en anslutningskabel fram till medieomvandlaren. Därifrån kan du sedan koppla in exempelvis en router för att få trådlöst bredband eller annan aktiv utrustning. Om du kopplar in en dator kommer du direkt till tjänsteportalen där du kan beställa till exempel bredband, telefoni och tv-abonnemang.
Blev du nöjd?
Undrar du varför entreprenören har bett dig skriva under en nöjdhetsförklaring? Det är vi som begär det som en del av dokumentationen av deras arbete.
Blev du nöjd?
Undrar du varför entreprenören har bett dig skriva under en nöjdhetsförklaring? Det är vi som begär det som en del av dokumentationen av deras arbete.
Du som har fått installerat fiber de senaste månaderna har kanske också fått en blankett från entreprenören där de ber dig att skriftligen intyga att du är nöjd med deras arbete. En del har undrat varför de blir ombedda att skriva under på detta. Förklaringen är att vi, Burlövs Öppna Stadsnät, kräver att entreprenören lämnar in sådana nöjdhetsförklaringar som en del av dokumentationen av deras arbete.
Du som kund bör titta efter innan du skriver under: Har de gått in i huset och monterat medieomvandlaren där ni har kommit överens om? Har de gjort arbetet utan att skada din egendom? Fungerar anslutningen; lyser två gröna och en orange lampa och kan du komma ut på tjänsteportalen när du kopplar in en dator till medieomvandlaren?
Om du inte är nöjd med arbetet är det viktigt att du berättar det så snart som mjöligt så att entreprenören får en chans att rätta till eventuella fel. Och är du nöjd är vi förstås tacksamma om du skriver under nöjdhetsförklaringen så att vi vet att entreprenören har gjort ett bra jobb.
Har du ytterligare frågor kring varför vi behöver nöjdhetsförklaringar är du välkommen att kontakta oss via kommunens Medborgarservice: 040-625 60 00
Vi vill bli bättre!
I dagarna skickar vi ut en kundundersökning för att höra hur våra kunder har upplevt processen med att få fiber. De svar vi får in kommer vi att använda för att göra ytterligare förbättringar i vårt arbete och som återkoppling till våra samarbetspartners.
Vi vill bli bättre!
I dagarna skickar vi ut en kundundersökning för att höra hur våra kunder har upplevt processen med att få fiber. De svar vi får in kommer vi att använda för att göra ytterligare förbättringar i vårt arbete och som återkoppling till våra samarbetspartners.
Undersökningen är en del i vårt löpande arbete med att göra Burlövs Öppna Stadsnät ännu bättre. Vi vill att det ska vara så enkelt och smidigt som möjligt för dig som kund att få fiber. Därför är det viktigt att vi får veta både vad som har fungerat bra och vad vi kan göra bättre.
- Ofta hör kunder av sig om något har blivit fel eller inte har levt upp till deras förväntningar, men det är sällan någon hör av sig för att berätta när vi har gjort något riktigt bra. Dessutom kan det finnas områden där vi kan höja kvaliteten och servicen till kunden även om det kanske inte är något vi direkt har fått klagomål på, säger Kristina Jeppsson, kommunikatör för stadsnätet.
Kundundersökningen har skickats ut till de kunder som har fått installerat fiber och som har angett en giltig e-postadress i samband med beställningen. Anledningen är att undersökningen skickas via e-post eftersom kostnaden för utskick via posten eller intervjuer per telefon skulle bli orimligt hög.
- Det är förstås synd att vi inte når alla våra kunder, men det är ändå de allra flesta som har uppgett en e-postadress. Skulle det vara någon som känner att de vill besvara undersökningen, men som inte har lämnat någon giltig adress, kan de självfallet höra av sig till oss. Får vi bara en e-postadress så kan vi skicka ut undersökningen till dem i efterhand, säger Kristina Jeppsson.
Om du har fått fiber och vill få undersökningen skickad till dig kan du höra av dig till oss på eller 040-625 60 00.
Träffa oss...igen
Har du frågor om fiber och bredband? Undrar du hur utbyggnaden av stadsnätet går? Har du inte haft möjlighet att komma på något av våra informationsmöten och vill få en ny chans att prata direkt med oss? Kom och träffa oss och ställ dina frågor kring stadsnätet!
Träffa oss...igen
Har du frågor om fiber och bredband? Undrar du hur utbyggnaden av stadsnätet går? Har du inte haft möjlighet att komma på något av våra informationsmöten och vill få en ny chans att prata direkt med oss? Kom och träffa oss och ställ dina frågor kring stadsnätet!
Under januari-februari kommer vi återigen att finnas på plats så att du kan komma och träffa oss på dagtid för att ställa frågor kring stadsnätet.
Torsdag den 11 januari, kl. 13.00-15.00 på biblioteket i Arlöv Måndag den 22 januari, kl. 15.00-17.00 på biblioteket i Åkarp Onsdag den 7 februari, kl. 14.00-15.30 på Mötesplatsen i Arlöv
Det går självfallet också att kontakta oss med dina frågor via vårt kontaktformulär, e-post eller telefon 040-625 60 00.
Råd om fiber
Tycker du att det känns krångligt med fiber? Är du inte säker på vad du ska tänka på innan du bestämmer dig för att ansluta ditt hem? Eller vilket nät du ska välja? Nu finns det oberoende hjälp att få hos Telekområdgivarna!
Råd om fiber
Tycker du att det känns krångligt med fiber? Är du inte säker på vad du ska tänka på innan du bestämmer dig för att ansluta ditt hem? Eller vilket nät du ska välja? Nu finns det oberoende hjälp att få hos Telekområdgivarna!
Ibland får vi på Burlövs kommun frågor om vad vi tycker eller vilken sorts abonnemang du som kund ska teckna. Frågor som vi oftast inte kan svara på eftersom vi inte får gynna något av våra leverantörer. Det är också svårt för oss att ge råd om huruvida du ska välja att ansluta din fastighet till stadsnätet eller till någon annan operatörs fibernät. Vi vet ju varför fiber är bra, men kan inte uttala oss om erbjudanden som du kan ha fått från någon annan.
Därför är vi glada att Telekområdgivarna nu också kan ge dig som konsument råd om fiber. Telekområdgivarna är en icke vinstdrivande organisation som ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband - och nu även fiberanslutning. De tar emot frågor från konsumenter som har fått ett erbjudande om att få en fiberanslutning till fastigheten och ger råd om vad som är bra att tänka på inför ett eventuellt avtal om fiberanslutning.
Har du frågor om fiber och bredband? Undrar du hur utbyggnaden av stadsnätet går? Har du inte haft möjlighet att komma på något av våra informationsmöten och vill få en ny chans att prata direkt med oss? Kom och träffa oss och ställ dina frågor kring stadsnätet!
Träffa oss...
Har du frågor om fiber och bredband? Undrar du hur utbyggnaden av stadsnätet går? Har du inte haft möjlighet att komma på något av våra informationsmöten och vill få en ny chans att prata direkt med oss? Kom och träffa oss och ställ dina frågor kring stadsnätet!
Vid följande fyra tillfällen under november-december kan du komma och träffa oss på dagtid för att ställa frågor kring stadsnätet:
Måndag 30 oktober, kl. 15.00-17.00 på biblioteket i Åkarp Tisdag 21 november, kl. 13.00-15.00 på biblioteket i Arlöv Torsdag 7 december, kl. 14.00-16.00 på Mötesplatsen i Arlöv Måndag 11 december, kl. 15.00-17.00 på biblioteket i Åkarp
Det går självfallet också att kontakta oss med dina frågor via vårt kontaktformulär, e-post eller telefon 040-625 60 00.
Evenemang: Digitala Burlöv
Undrar du varför du ska bry dig om digitalisering när du inte ens har en dator? Eller tycker du att kommunen hamnat på efterkälken och borde digitalisera mera? Kanske saknar du digitala tjänster inom ett visst område? Eller vill du bara veta mer om vad digitalisering innebär?
Evenemang: Digitala Burlöv
Undrar du varför du ska bry dig om digitalisering när du inte ens har en dator? Eller tycker du att kommunen hamnat på efterkälken och borde digitalisera mera? Kanske saknar du digitala tjänster inom ett visst område? Eller vill du bara veta mer om vad digitalisering innebär?
Onsdag den 11 oktober bjuder Burlövs kommun in till ett evenemang om vår digitala framtid, Digitala Burlöv. Programmet inleds med att Fritz Sprung pratar om digitaliseringens mål – större nytta för fler medborgare. Därefter bjuder vi in till gruppdiskussioner om digitaliseringen i kommunens olika verksamheter, följt av exempel på hur vi redan idag arbetar med digitala verktyg inom vården och skolan. Dagen avslutas med en titt in i framtiden, med futuristen Mats Rimton som vår guide.
Digitala Burlöv är gratis och öppet för alla. Kom och lyssna på våra inspirerande talare eller delta i någon av gruppdiskussionerna. Fånga en politiker och fråga vad de har för planer för kommunen. Eller besök en av våra montrar för att lära dig mer om de digitala lösningar vi har idag.
Datum och tid: 11 oktober, kl. 13.30-18.00 Plats: Mötesplatsen, Dalbyvägen 51, Arlöv
Läs mer och anmäl dig till någon av gruppdiskussionerna på www.burlov.se/digitalaburlov
Planerat avbrott i nätet
Natten till tisdag den 14 mars kommer vi att genomföra en flytt av stadsnätets serverutrustning. Det innebär att samtliga tjänster i stadsnätet kommer att ligga nere.
Planerat avbrott i nätet
Natten till tisdag den 14 mars kommer vi att genomföra en flytt av stadsnätets serverutrustning. Det innebär att samtliga tjänster i stadsnätet kommer att ligga nere.
Arbetet kommer att påbörjas klockan 00.01 och vara klart senast 06.00 tisdagen den 14 mars. Under denna tid kommer bredbands-, tv- och telefonitjänster via stadsnätet att ligga nere. Anledningen till avbrottet är en nödvändigt flytt av ett serverrum.
Efter avbrottet kan du behöva starta om din utrustning. För frågor rörande dina tjänster, kontakta din tjänsteleverantör. Du hittar kontaktuppgifter till samtliga tjänsteleverantörer på tjänsteportalen.
Har du fått ett brev med fel adress?
I dagarna har vi skickat ut brev till de personer som redan har beställt anslutning till stadsnätet. På grund av en felkoppling mellan programmen blev adressetiketterna fel.
Har du fått ett brev med fel adress?
I dagarna har vi skickat ut brev till de personer som redan har beställt anslutning till stadsnätet. På grund av en felkoppling mellan programmen blev adressetiketterna fel.
Felet berodde på att programmet som vi använder för att skapa etiketterna läste av fel rad i adresslistan. Därför blev alla gatunummer fel. Tack vare duktiga och engagerade brevbärare har ändå en hel del av breven blivit levererade.
Har du fått ett brev med fel gatunummer behöver du inte oroa dig - vi har din rätta adress. Och om du hade anmält dig innan denna vecka och ännu inte har fått något brev, så beror det sannolikt på att vi har fått det i retur. Det kommer förhoppningsvis till dig inom några dagar.