Hoppa direkt till innehåll

Problem med söktråd kräver nya åtgärder

Inför slutbesiktningen i område 7 - Burlövs egnahem har det upptäckts misstänkta avbrott på söktråden. Iscab kommer därför att på nytt utföra arbete i området för att åtgärda felet. Åtgärderna inleds under torsdag den 24 maj. Arbetet ska inte leda till några avbrott eller störningar i fibertjänsterna.
Eltel och deras underentreprenör Iscab har under 2017 och början av 2018 byggt ut stadsnätet och installerat fiber till kunder i Burlövs egnahem. Inför slutbesiktningen har bland annat fiberskåp kontrollerats och den nedlagda fibern mätts in. Det har då visat sig att det finns avbrott på ett flertal ställen på söktråden som används för att lokalisera fibern. Burlövs kommun har därför begärt att entreprenören åtgärdar detta snarast möjligt.
Detta innebär att Iscab med start den 24 maj på nytt kommer att utföra arbete i området. De kommer att behöva ta upp en del av den nylagda asfalten för att kunna komma ner och se varför söktråden inte fungerar. Det kan till exempel bero på att tråden har gått av eller att det är glapp i en skarv. Detta måste åtgärdas för att man i framtiden ska kunna söka fram exakt var fibern finns, till exempel inför kommande grävarbeten i området.
Det går i dagsläget inte att säga exakt hur mycket som måste grävas upp eller hur lång tid det kommer att ta. Entreprenören kommer självfallet att göra sitt yttersta för att minimera åtgärderna så att gatorna i Burlövs egnahem så snart som möjligt ska vara återställda och fina igen.
Vi på Burlövs Öppna Stadsnät beklagar olägenheten. Det är viktigt för oss att nätet byggs på korrekt och hållbart sätt och vi anser därför att det är viktigt att fel som detta åtgärdas så snart som möjligt. Åtgärderna ska inte leda till några avbrott eller störningar i tjänsterna för våra fiberkunder. Skulle du uppleva några problem gäller som vanligt att du gör felanmälan till din tjänsteleverantör.